Zespół policystycznych jajników (PCOS) to jedno z najczęstszych zaburzeń endokrynologicznych u młodych kobiet, a rozpoznawalność wciąż rośnie. Zmiany w układzie hormonalnym, czyli nieprawidłowe stężenie hormony LH i FSH, nie pozostają bez wpływu na resztę organizmu. Bardzo często poza typowymi objawami, chorobie tej towarzyszy szereg innych dolegliwości oraz zaburzeń.

Jakie są objawy PCOS i insulinooporności?

Młode kobiety zgłaszające się do gabinetów ginekologicznych w celu ustalenia przyczyny ich złego samopoczucia najczęściej zgłaszają te same objawy:

  • Bolesna miesiączka
  • Przewlekłe zmęczenie
  • Ciągła i nieuzasadniona ochota na słodkie
  • Uczucie senności po posiłku
  • Nadmierna masa ciała- problem ten dotyczy ponad połowy chorujących
  • Problem z zajściem w ciążę
  • Podwyższony poziom cholesterolu i trójglicerydów TG
  • Nadmierne owłosienie, również na twarzy (wąsik, broda oraz zrośnięte brwi)
  • Podwyższony poziom prolaktyny
  • Trądzik na twarzy i szyi

Po wykonaniu dokładniejszych badań okazuje się, że przyczyną powyższych objawów jest  zespół policystycznych jajników PCOS oraz towarzysząca mu insulinooporność.

Dlaczego nie mogę zajść w ciążę mając PCOS i insulinooporność?

Często zespołowi policystycznych jajników oraz insulinooporności towarzyszy nadmierna masa ciała, szczególnie zbyt wysoka zawartość tkanki tłuszczowej. Komórki narządów endokrynnych otoczone tkanką tłuszczową mogą wydzielać zbyt duże ilości męskich hormonów płciowych, zbyt małe ilości hormonu wzrostu, a przez to zaburzać cykl miesiączkowy kobiety i brak trudność w zajściu w ciążę

Nieprawidłowe stężenie hormonów płciowych żeńskich przyczyniają się do podwyższenia poziomu testosteronu, a konsekwencją tego może być zahamowanie owulacji i brak możliwości zapłodnienia. Dodatkowo otyłość i nadwaga może opóźniać zagnieżdżenie się zarodka w macicy oraz wczesne poronienia.

Wpływ PCOS w staraniu się o dziecko:

Jak sobie radzić z zespołem policystycznych jajników?

Najważniejszym i najlepszym niefarmakologicznym rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie ZDROWEGO STYU ŻYCIA- uwzględniającego indywidualną dietę, regularną aktywność fizyczna i odpowiednią regenerację organizmu (sen i odpoczynek w ciągu dnia).

Farmakologicznym leczeniem jest przyjmowanie doustnych hormonów, leczenie insulinooporności przy pomocy metforminy oraz innych chorób towarzyszących.

Jaka dieta będzie najlepsza w zespole policystycznych jajników? 

Istotne jest, by posiłki były różnorodne i spożywane regularnie w odstępach 4-5 godzinnych w zależności od trybu i długości dnia. Należy zaplanować odpowiednią kaloryczność diety tak , aby zredukować masę ciała oraz ilość tkanki tłuszczowej w organizmie przy jednoczesnym zachowaniu sił, chęci do pracy i aktywności w ciągu dnia.

Nawet niewielki spadek masy ciała może przyczyniać się do obniżenia stężenia męskich hormonów płciowych we krwi oraz zapobiec wahaniom poziomu insuliny.

Należy pamiętać o tym, że źródłem węglowodanów powinny być pełnoziarniste produkty zbożowe oraz warzywa. Należy bezwzględnie unikać cukru dodawanego do produktów i jego zamienników. Szczególnie podnoszą poziom insuliny słodycze i gotowe pieczywo cukiernicze, jak pączki, croissanty, ciasta czy ciasta, bardzo słodkie i dojrzałe owoce, słodkie napoje owocowe

Najlepiej wybierać chude mięso, jak indyk, kurczak, królik czy cielęcina oraz ryby. Mięsa nie należy grillować ani smażyć w głęboki tłuszczu – zalecane jest gotowanie w wodzie lub na parze oraz duszenie czy krótkie smażenie. Ilość nabiału w diecie powinna być dopasowana do indywidualnego zapotrzebowania oraz aktywności fizycznej.

Wybierając tłuszcze, warto uwzględnić surowe oleje roślinne czy awokado, nie poddane obróbce termicznej. Można je dodawać do sałatek, surówek czy zup. Dobrym źródłem są również orzechy i nasiona – szczególnie migdały oraz orzechy włoskie, których działanie łagodzące objawy tej choroby zostało potwierdzone badaniami klinicznymi. W przypadku osób z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby (NAFLD) ilość oraz jakość tłuszczy w diecie musi być kontrolowana i odpowiednio dobrana

Dodatkowo, zalecana jest suplementacja:

  • witaminą D3,
  • kwasami omega 3,
  • kwasem foliowym.

Dzięki połączeniu diety z aktywnością fizyczną uzyskujemy najszybszą redukcję tkanki tłuszczowej, poprawę samopoczucia po każdym treningu, ładniejszą sylwetkę oraz młodszy wygląd. Istotne by wysiłek fizyczny trwał kilkadziesiąt minut (40-60 min) z częstotliwością 3-5 razy w tygodniu.

Autor: mgr dietetyki Karolina Cudzich- Gunia

Współautor: mgr dietetyki Anna Kosińska

Bibligrafia:

  1. Leszczyńska Sylwia; „Dieta dla płodności”
  2. Marsh K.A., i inn „Effect of a low glycemic index compared with a conventional healthy diet on polycystic ovary syndrome”
  3. Musiałowska Dominika:” Insulinooporność zdrowa dieta i zdrowe życie”
  4. Musiałowska Dominika, Makarowska Magdalena: „Dieta w insulinooporności”
Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *